For å kunne konkurrere med folks sofaer og flatskjermer i de tusen hjem, må framtidens arenaer strekke seg lenger for å kunne tilby unike opplevelser.
I England bygges nå fotballarenaer om for å tilpasse seg publikumsbehovene i opplevelsesøkonomiens tidsalder. Hør bare hvordan avisen The Guardian omtaler nye Tottenham Hotspur Stadium som stod ferdig i 2019:
With its own dedicated fromagerie, microbrewery and Michelin-calibre restaurant, it might be easy to forget you have come to watch the football when you are reclining in one of the premium lounges of Tottenham Hotspur’s new £750m stadium. The 61,000-seat behemoth will feature the longest bar in the country, heated seats with built-in USB ports, a glass-walled tunnel so you can see the players before the game and even a “sky walk” allowing fans to clamber over the roof of the arena.
Tottenham er blant verdens største fotballklubber, men disse oppgraderingene sier likevel noe om framtiden for liveopplevelse av sport og idrett. Arenaer vil fortsatt være et sted der folk samles for å se idrett og kultur i tradisjonelle former. Men de vil i større grad være tilpasset den digitale tidsalder og en ny generasjon tilskuere.
1. Digitalisering
Man kan se for seg robotifiserte kiosk-tjenester, og guider i form av hologrammer som gir informasjon og sørger for en oversiktlig og trygg atmosfære. Dette skaper mindre kø og venting. VR-briller og AR (Augemented Reality) vil gi publikum skreddersydde tilskuer-opplevelser. 5G vil muliggjøre real time dataoverføring og eksklusiv in-house plattformer for sosial nettverking.
2. Færre seter, men større fleksibilitet
Antageligvis vil morgendagens sportsarenaer også bli mindre i kapasitet, med færre seter. Dette handler om at sportsarenaer må konkurrere med bekvemmeligheten til stuene til folk, med store flatskjermer, sofaer og kjøleskapet i kort avstand. Dagens og morgendagens tilskuere vil ønske seg en bedre opplevelse, mulighet for bevegelse, og lett tilgang på servering.

1. Digitalisering

3. Fra tradisjonelle til utradisjonelle sporter, som e-sport
3. Fra tradisjonelle til utradisjonelle sporter
De seneste år har man sett et fall i rekrutteringen til de store, tradisjonelle sportsgrenene med sterke organisasjoner og forbund. Man ser en økning i u-tradisjonelle sporter som e sport og nisjesporter i underkategorier til de etablerte sportene.
Den nederlandske bloggeren Jan Keen Mons driver nettstedet Sport Tomorrow – Innovation and future of sports. En av kjernetrendene han peker på, er at Generasjon Z (de født mellom 1996 og 2010) er mindre interessert i tradisjonell sport enn tidligere generasjoner. Tradisjonell sport er for tidkrevende å utøve, oppleves som kjedelig, og gir ikke tilstrekkelig grad av individuell identitet. Framtidens arena må dermed kunne tilpasse seg framveksten av sporter som er undergrunn i dag, men hovedstrøms i morgen.

4. Middelklassen dominerer: Fra «hooligans» til familier
4. Fra «hooligans» til familier
Det er lenge siden sportsarrangementer var en maskulin sfære med aggressiv stemning og rå språkbruk. Middelklassen vokser internasjonalt, og skaper dermed et større marked for arrangører av sportsarrangement. Nye arenaer må utvikles med familier som målgruppe. Disse har andre behov, som trygghet, komfort, oversikt, gode toalettfasiliteter og variasjon i mat og drikke-tilbudet. Barnefamilier trenger også rom til å bevege seg litt rundt i fellesområder før, under og etter arrangementet.
5. Arenaen blir en stjerne i seg selv
Festivaler har sett det lenge: Det handler ikke bare om artisten. Er festivalen bra nok, blir den etter hvert en merkevare, og folk vil kjøpe billett uavhengig av hvem som står på plakaten. Dette har man sett på festivaler som Øya i Oslo, Roskilde i Danmark og Coachella i Usa. Årsaken er at publikum ikke bare vet at de får en unik opplevelse og høy kvalitet, men også at disse festivalene er kjent for å ligge i forkant av samtidskulturen. Dermed blir en billett til akkurat denne festivalen en verdi i seg selv.
Er brukeropplevelsen god nok, sammenliknet med de erfaringene publikum har fra før, så vil en billett til nye Unity Arena være attraktivt i seg selv.
Illustrasjon: Ballpark Village i St. Louis

6. Bærekraft og null fotavtrykk
Dagens unge generasjon har vokst opp med klimatrusselen og er langt mer opptatt av bærekraft enn eldre generasjoner. Morgendagens arenaer må derfor ha en grønn profil, de må kunne generere sin egen energi, og ha høy grad av sirkularitet på avfall og vann.

6. Bærekraft og null fotavtrykk

7. Arenaer vil bli sosiale møteplasser
7. Arenaer vil bli sosiale møteplasser
Sport, musikk og event gir ypperlige anledninger for å gjøre noe hyggelig sammen med venner. Men dagens måte å organisere publikum på, med enkeltseter side om side på samme rad, der alle ser i samme retning, egner seg dårlig for å være sammen med «hverandre».
Framtidens arena må legge til rette for flere soner der man kan «henge ut» i en avslappende atmosfære, med høyere komfort på sittemulighetene og mulighet for ansikt-til-ansikt konversasjon. På den måten kan et sportsarrangement eller konsert bli en anledning til å samles med gamle og nye venner og kollegaer med et fellesskap og intimitet som ikke var mulig på gårsdagens arenaer.
Framtidens arenaer må være kreative i hvordan de møter denne trenden. Muligheten for å booke et felt eller egne rom, flere fellesområder, egne seter egnet for sosial interaksjon og ikke minst en satsning på serveringsområde.
Nye Unity arena vokser fram som et svar på flere av disse trendene.

– En drøm som går i oppfyllelse
Norges håndballforbund ønsker seg en ny riksarena for håndball på Fornebu.

Et urbant arrangementsområde vokser frem på Fornebu
Dagens Telenor Arena på Fornebu bytter navn til Unity Arena og bygges om til en mer effektiv og kompakt arena for sport- og kulturarrangementer. Når den nye Unity Arena står ferdig i 2029, blir den hjertet i et nytt urbant sentrum på Fornebu, med attraktive byrom, møteplasser, kino, kultur- og serveringstilbud, hotell, handel, kontor og aktiviteter hele uka og hele året.

En arkitektur for fellesskap og opplevelse
Nye Unity Arena går fra ensrettet og innadvendt bruk til en hyggelig og stimulerende arrangements-by.